مسخن - فلسطین , اردن





مسخن یک جور ساندویچ عربی میتونه باشه :))
وقتی به دستور این غذا رسیدم , برام خیلی جالب توجه بود و حس کردم اون دسته از افرادی که عاشق پیاز فراوان تو غذاهاشون هستن و یا از خوردن نان , بیشتر از برنج لذت میبرن .... ی ایده بسیار خوبی میتونه باشه
این غذا هم مثل غذاهای دیگه عربی از کالری بالایی برخوردار هست , ولی با رعایت کردن بعضی از موارد میتونید بخوبی از پسش بر بیاید ^_^
ملیت این غذا به کشورهای فلسطین و اردن بر میگرده و باز هم مثل غذاهای عربی دیگه , گزینه انتخاب گوشت , متفاوت میتونه باشه
این غذا اصولا همونجور که بالاتر توضیح دادم همراه با نان تهیه میشه و اینکه شما به چه روشی اونو با نان تهیه میکنید , میتونه میل شخصی خودتون باشه
من در اینجا به دو مدل سنتی و فانتزی , اشاره میکنم :)


مواد لازم :
نان لواش یا تافتون , ۲ تا ۳ عدد ( اگر مدلی رو که من تهیه کردم مایل به انجامش هستید , باید لواش باشه )
گوشت مرغ به میزان لازم
سماق , نمک , فلفل , زردچوبه
خلال بادام تفت داده شده یا دانه کاج , به میزان لازم
پیاز ۵ عدد , که اصولا از پیاز قرمز استفاده میشه , ولی سفید هم امکان داره
طرز تهیه :
ابتدا گوشت مرغ رو با نیمی از پیاز و زردچوبه بپزید .... بهتره که اول تو روغن و کره کمی تفت بدید و بعد کمی آب اضافه کنید و بزارید بپزه
اصولا با گوشت گوسفند لذیذ تر خواهد بود , ولی یقینا چربتر هم هست :)
حالا پیازها رو خلال کنید و با مقداری روغن تفت بدید , نباید زیاد سرخ بشه و کاملا تغییر رنگ پیدا کنه
در آخر بهشون ۱ تا ۲ قاشق سماق اضافه کنید و از روی حرارت بردارید
حالا نانها رو داخل ظرف نسوزی که باید با همون سرو کنید, ابتدا یک حلقه از نان تافتون یا لواشتون رو قرار بدید
روی نان رو از مواد پیاز بمالید , چیزی مثل سس روی نان پیتزا .....
و بعد یک لایه نان دیگه روی نان قرار بدید و دوباره این کار رو تکرار کنید ( اصولا بیشتر از ۲ عدد نان استفاده نمیشه )
حالا گوشت مرغ رو به صورت تیکه های بزرگ یا به صورت جدا شده از استخوانها روی پیازها بچینید
باید خوب سطح کار رو پر کنید و مقداری دیگه سماق بپاشید و به همون صورت تو فر قرار بدید
دقت کنید که اگه سماقتون ترش هست , بیشتر از حد استفاده نکنید , چون تو پیازها هم استفاده شده
چیزی حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه باید تو فر بمونه تا رنگشون کمی تیره شه , ولی دقت کنید که نسوزه
بعد از خارج کردن از فر روش کمی بادام و جعفری خرد شده بپاشید و میل کنید
* و اما تو روشی که من تهیه کردم مواد رو روی نان لواش ریختم و نان رو رول کردم و درون ظرفی چیدم و روی نانها رو با روغن یا کره آب شده چرب کردم و درون فر گذاشتم


مقداری از مواد زیاد اومده بود که به صورت پلو در آوردم , یعنی چیزی شبیه به پیاز پلو شده بود :)))) اون هم خوشمزه بود ..... میگید نه ..... خودتون امتحان کنید
نوش جان , گیلدا




Kommentare

Beliebte Posts