ترشی انبه



واسه من این ترشی یعنی یاد آور دوران کودکیم 
یادمه همیشه تابستونها و یا عید کل خانواده عازم جنوب میشدیم و هر بار پدرم یکی از شهرهای جنوبی رو واسه دیدارمون انتخاب میکرد , و همیشه ترشی انبه با طعم تندو تیزش سوغات سفرمون , واسه سفره مادرم بود 
با اینکه به دلایلی از خوردن خوراکهای تند پرهیز میکنم , ولی از کودکی این ترشی رو با جان و دل میل میکردم تا جایی که اینجا هم هنوز که هنوزه همون شیشه های ترشی رو از فروشگاه آسیایی ها خریداری میکنم 
سعی کردم ترشی انبه رو با دستور یکی از پیجهای آشپزی درست کنم , ولی متاسفانه اون چیزی که نوشته بودند با اون چیزی که من به عمل آوردم زمین تا آسمون فرق داشت 
البته شاید ایراد کار از خودم بود , ولی به هر حال نتیجه منفی داشت و متاسفانه  مجبور شدم همه رو دور بریزم :(
مدتی پیش میترای عزیز تو گروه خودش این ترشی انبه رو معرفی کرده بود , و با توجه به تجربه قبلی خودم , دیدم کلی فرق داره و باید حتما عملی شه , این بود که خیلی زود موادش رو تهیه  و اقدام به درست کردنش  کردم 
نتیجه بسیار عالی شد و همینجا هم از میترای عزیز واسه معرفی و دستور این ترشی نهایت تشکر رو دارم 

مواد لازم :
انبه ٢ عدد , انبه های انتخابی من سبز بود یعنی کاملا رسیده نبود  
گوجه قرمز , ٣  عدد متوسط 
سرکه ١ لیوان  , که من از سرکه سیب استفاده  کردم 
شیره تمر هندی ١ استکان 
نمک ١ قاشق , سیاه دانه ١ قاشق , زردچوبه نصف قاشق , دارچین ١ قاشق چای خوری , تخم گشنیز ١ قاشق 
فلفل تند  , به میزانی که دوست دارید تند شه 
سیر ٢ تا ٣ حبه 
روغن طعم دار ١ استکان , که من از روغن سیر استفاده کردم میتونید از روغن مایع معمولی هم استفاده کنید 

طرز تیهه :
اول انبه ها رو خرد کنید و از هسته جدا کنید 
به اونها نمک و ١ ملاقه از سرکه گفته شده , و سیاه دانه رو اضافه کردم و بعد از مخلوط  کردن  کنار گذاشتم 


گوجه ها رو خرد کردم و روی حرارت گذاشتم تا آب اونها کشیده شه 


داخل ظرف دیگه باقی سرکه و آب تمر هندی , فلفلها و ادویه ها رو مخلوط کردم 


روی حرارت گذاشتم و انبه ها رو اضافه کردم و گذاشتم چند جوش کوچولو بزنه :))
و بعد گوجه ها رو اضافه کردم و بعد از خنک شدن سیر له شده رو همراه با روغن طعم دار اضافه کردم و اونها رو داخل شیشهای شسته و خشک شده ریختم 
میترا جون گفتند که ٢ هفته بعد میرسه , ولی من زمان بیشتری بهش دادم 
طعم این ترشی اونقدر لذیذ بود که ٢ تا شیشه اولی تمام شد و باید به فکر تهیه مجددش باشم :)))
نوش جان , گیلدا





Kommentare

  1. به به گيلدا جان چه ترشي خوبي شده
    منم اينجا يه مدل ترشي انبه خورده ام كه مزه اش هنوز زير زبونم است ولي متاسفانه ديگه از اون مدل نديدم كه لااقل از روي مواد لازمش دستورش رو پيدا كنم اونم تند بود و فوق العاده خوشمزه
    بهر حال نوش جونتون عزيزم به جاي منم بخووور
    :)) انشالله در اولين فرصت امتحان مي كنم

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. قوربونت لاله جون , جات جدی جدی خالی
      البته اینبار باید سعی کنم کمی خشکتر درست کنم

      Löschen
  2. به به ، چه کردی گیلدا جان ، تا حالا امتحان نکردم ، اماحدس میزنم با این رنگ و رو چقدر خوشمزست ....

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. مرسی رزکم , اره جدی جدی خیلی خوشمزه شده
      ما هم ٢ تا شیشه رو خالی کردیم , الان دوباره باید درست کنم :))

      Löschen
  3. دستتون درد نکنه با این مواد و با این شکل زیبا حتما خیلی خوشمزه است بناگوشام تیرکشید دهنمم آب افتاد ..♥ عالیه
    گیلدا جان برای ما از هند یه ترشی انبه سوغات آوردند بهت بگم که فقط تونستیم برای دکور بیاریم هی سرسفره از بس دلبری میکرد اما مگه کسی میتونست بخوره از بس تند بود ازون تندهای مخصوص هندوستان.......در هرحال ترشی انبه خوشمزه ت منو یاد اون ترشی انبه انداخت جای منو هم خالی کنید ..نوش جونتون

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. اخ اخ امان از دست این خوراکهای تند هندی
      همش به خودم میگم حیف که آنقدر تنده و آدم نمیتونه لذتش رو ببره
      مرسی از توجهت صفا جان

      Löschen
    2. ♥ ♥ ♥ ...همینو بگو ...و لی خودشون که لذت میبرن

      Löschen
  4. هندی ها معمولا از سرکه و روغن استفاده نمیکنن. مامان بزرگ من وقتی میخواست درست کنه انبه کوچیک سبز رو که اصلا رسیده نیست و بسیار ترش هم هست رو بر می داشت چهار قاچ میکرد. چون انبه نرسیده هست هسته نداره و مثل چغاله بادام نرم هست. بعد وسط این چهار قاچ رو از نمک و ادویه تند هندی پر می کرد و توی شیشه می انداخت و حسابی اونها رو روی هم فشار میداد و شیشه رو پر میکرد و شیشه واروونه رو میگذاشت توی آفتاب بعد از حدود یک ماه حسابی آب می انداخت و می رسید :)
    معمولا فلفل سبز تند هم برای تند و تیزی اون استفاده می کرد :) من اون ترشی انبه رو خیلی دوست دارم. این هم باید خوشمزه باشه من حتما امتحانش می کنم :) ممنون گیلدا جون بابت این دستور خوب

    AntwortenLöschen
  5. خیلی جالب بود دوست عزیز , ولی کاش من هم بتونم انبه خام پیدا کنم , اگه پیدا کردم حتما با این روش شما هم امحا میکنم

    طبق گفته شما موجب میشه که کم ابتر هم باشه , چون من حس میکنم این کمی آبکی شده

    AntwortenLöschen
  6. اینجا مغازه ترک ها و کردها میارن سبزه و خیلی کوچیک اندازه یه سیب زمینی متوسط رو به کوچیک :D

    AntwortenLöschen
  7. و ا ا ا چه جالب اندازه سیب !!! اصلا دقت نکردم
    البته ما مغازه کرده نداریم ولی باید مغازه ترکها رو دقت کنم , امدوارم که پیدا کنم
    ممنونم از پاسختون , هر چند که از وجود آفتاب محرومیم ولی باز اگه پیدا کردم حتما درست میکنم

    AntwortenLöschen
  8. وای گیلدا جون منم خیلی دنبال دستور اون ترشی انبه ها هستم. خدا پدرتو برات نگه داره پدر منم عاشق اون ترشی بود و هرکدوممون سفری به جنوب داشتیم سوغاتی پدرم بی بر.برگرد از اون ترشی ها بود. منم خیلی تلاش کردم بتونم درستش کنم اما نشد یعنی اولش خیلی خوبه اما یک کم که بمونه آب می اندازه و طعم بدی می گیره البته من بدون گوجه و با سس خردل درستش می کنم با سرکه خیلی کم. در ضمن ادویه پودر انبه هم خوشمزه و لعابدارش می کنه.

    AntwortenLöschen
  9. ها ها , قربونت , پس شما هم ازش خاطره داری ؟؟
    البته به نظر من کمی شل شده الان دوباره درست کردم و سرکه کمتر تا خشکتر شه
    مال من زود تمام شد و مدت زیادی نموند تا ببینم بو داره یا نه
    راستی منظور شما از ادویه پودر انبه چی هست ؟؟ نشنیده بودم ؟

    AntwortenLöschen
  10. سلام گیلدای هنرمندم سال نوت هم مبارک عزیزم برات ارزوی یه سال خوب پر از شادی و سلامتی دارم ترشی انبه ات هم که با ادم حرف میزنه عالی نوش جونتون جای منم خالی کن :))

    AntwortenLöschen
  11. به به اعظم جون
    سلام نازنین , سال نوی شما هم مبارک باشه عزیزم
    جدی جدی جات خالی خانومی

    AntwortenLöschen
  12. سلام ميشه بگين به جاى شيره تمر هندى چى ميشه استفاده كرد؟
    مرسى

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. سلام
      راستش من جای گزین دیگه نمیشناسم , تمبر هندی به غیر از ترشی بهش حالت لعاب هم میده
      واسه همین نمیدونم چه چیزی بهتر میتونه باشه

      Löschen

Kommentar veröffentlichen

Beliebte Posts