شامی ترش گیلانی



خیلی وقته که خیلی از دوستان سوال میکنند که شامی ترش چیه ؟
با توجه به اینکه خیلی کوتاه براشون توضیح دادم ، صلاح دیدم که ١ پست جداگانه براش بزارم 
این شامی مثل هر خوراک شمالی دیگه احتیاج به سبزیجات محلی شمالی داره 
ولی اگه مثل من در دسترس نداشتید ، میتونید از جایگزین اون استفاده کنید
سبزیهای معطر محلی مثل چوچاق یا کوت کوته و یا ترکیبی از هر دوی اونها
نعناء میتونه جایگزین خوبی واسه چوچاق باشه ، البته باید بگم که بر حسب علاقه بعضی ها گشنیز یا مثل من جعفری هم اضافه میکنند

ترکیب این شامی چیزی نیست جز ، گوشت چرخ کرده ، نعناء ، پیاز ، نمک و فلفل و زردچوبه 
من به جز نعناء کمی جعفری هم استفاده کردم  ، یا بعضی اوقات با تخم مرغ  .  این قسمتها دیگه سلیقه ای هست 
بر خلاف بعضی ها که فکر میکنند این شامی خودش ترش هست ، باید بگم که کاملا اشتباه میکنند 
علت نامگذاری این شامی به خاطر سسی هست که در پایان کار درست میشه و باید ترش باشه  و شامیها در اون قرار بگیره 
بعد ازینکه ترکیب بالا رو مخلوط کردید و سرخ کردید اونها رو کنار میزاریم و مقداری گوجه و سیب زمینی هم سرخ میکنید و کنار میزارید 
داخل همون تابه مقداری رب گوجه رو تفت داده و هر چاشنی که مایل بودید بهش اضافه کنید من معمولا از خود سیر یا پودر سیر استفاده میکنم و واسه ترشیش هم از آب لیمو ترش یا غوره استفاده میکنم 
بعد از اینکه کمی  جوشید و جا افتاد ، شامی ها رو همراه با گوجه به سس اضافه میکنم و بعد از چند جوش زدن سرو میکنم و روی اونها رو با سیبزمینی سرخ کرده تزیین میکنم 
همین ترکیب رو بدون سبزیجات میتونید تهیه کنید که ما بهش کباب ترش تابه ای میگیم 
نوش جان ، گیلدا 

* پخت این خوراک با توجه به میل شخصی و علایق خانوادگی میباشد 













Kommentare

  1. گیلدا جون دوربینت رو عوض کردی؟ یا محل عکاسیت رو تغییر دادی؟
    عکسهات خیلی بهتر و شفاف تر شدن

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. ها ها ، نه بابا ، اینها همه از برکت ( مثلا ) آفتابه
      :)))

      Löschen
  2. واییییییییییییی گیلدا جونم تو محشری با دیدن عکسا کلی دهنم اب افتاد حتما حتما درستش میکنم عالی شدهه مرسی از دستور خوبت

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. مرسی اعظم جون ، جات خالی گلم ، امیدوارم که لذتش رو ببری :))

      Löschen
  3. به به به به چه خشمزههههههههههه . دستت درد نکنه گیلدا جون .

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. مرسی عارفه جون ، جات خالی عزیزم

      Löschen
  4. ووووووی ، دلم آب شد بخدا ، گوشت چرخ کرده ندارم ، وگرنه همین امروز دست به کار میشدم ، منم یه بار درست کردم ، امابا شامی معمولی ، توش سبزی نزده بودم ، تو سس هم سیر نزده بودم ، یعنی به سرعت امتحان میکنم گیلدا جان ، خیلی خیلی دست پختت رو دوست دارم ، ظرفت هم که دیگه نگو ، خیلی خوشگله :))

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. مرسی رزکم ، اینجوری هم امتحان کن حتما خوشت میاد عزیزم ، چون مثل من ترشی دوست داری ؛)
      ظرفش هم قابل شما رو نداره نازنین

      Löschen
  5. عجب خوراک لذیذ و خوشمزه ای دستتون درد نکنه خیلی عالی و زیبا درست کردید ...واقعا استان گیلان هم از نظر زیبائی و هم فرهنگ غذائی قابل تحسینه . نوش جونتون باشه و جای ما خالی..♥

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. مرسی صفا جان ، اره عزیزم همینجوره ، تنوع غذایی تو شمال ایران خیلی زیاده
      و جالب اینکه با فاصله کیلومتری نزدیکی که شهرها با هم دارند ، خیلیها خوراکهای همدیگر رو نمیشانسند
      :**

      Löschen
  6. این غذا خیلی‌ خوشمزست. ما در مازندران هم درست می‌کنیم ولی‌ با این اسم نمی‌شناسیم. گیلدا جون کاش اسم سبزی محلی این غذا رو ذکر میکردی تا دوستان ما در ایران بتونن امتحان کنن. عطر و بویه محشری داره. نوش جان

    سوزان

    AntwortenLöschen
  7. مرسی سوزان عزیزم ، چشم اونو هم اضافه میکنم
    اتفاقا یکی از دوستان فیسبوکی که اهل مازندران هست ، توضیح داده بود که مدل شما به طریق دیگه هست
    و جالب اینکه چند تا خوراک هم نام هست که با کمی تفاوت تو این ٢ استان تهیه میشه

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. آن دوست مازندرانی درست فرمودن ما چند نوع شامی داریم که یکی‌ همین نوع هست. مزه ش بستگی به سبزی و گوشت گوسفند داره با نعناع و جعفری هم خوب میشه. اگه اینجا بودی خودم بهت سبزی شمالی میدادم برای شامی. اینجا الان فصل سیر کشتنه تو باغچه هست

      :)))))))

      Löschen
    2. به به چه خوب ، بله الان اونجا زمستون باید باشه ، ولی فکر نکنم زمستان سردی مثل ما داشته باشید :))
      امروز که هوا رو میدیدم فقط ٢ درجه گرمتر از اون قسمت بود :))))))))

      Löschen
  8. خیلی خوشمزه به نطر میاد گیلدا جون ،دستتون درد نکنه و نوش جان .خیلی خوبه که سبزی های معادلش رو هم گفتید چون ما بهش دسترسی نداریم ،باید حتما امتحانش کنم

    AntwortenLöschen
  9. مرسی ارغوان جون ، اگه تعریف نباشه ، باید بگم که اره واقعا خوشمزه هست
    سبزی ها رو هم با پیشنهاد سوسن جون بهتر دیدم اضافه کنم

    AntwortenLöschen
  10. واااااااااای گیلدا اااااااا...هفته پیش خوردم ولی باااااازم دلم خواست بد جوووووووور.....دهنم آب افتاد بازم...من توی سسش یکم گلپر هم می زنم...بعضی وقتا بادمجون هم کنارش سرخ می کنم..البته بادمجون رو خودم اضافه کردم..مامانم نمیذاشت :)))

    AntwortenLöschen
  11. مرسی هانی جون ، اتفاقا دیروز یکی از بچهها بهم گفت که داخل سس و مواد خود کتلت کمی گلپر بریزم
    من تا به حال نشنیده بودم ، حتما اینبار امتحان میکنم
    ای ی ی ی گفتی بابای من هم همه چیز رو با بادمجون دوست داره :)))
    مثلا مرغ ترش معمولا بادمجون نداره ولی ما همیشه با بادمجون و گوجه میخوردیم

    AntwortenLöschen
  12. گیلدا جون ، اون ظرفی که توش غذا رو گذاشتی، مسی هست ? من عاشق ظروف مسی هستم، به نظرت توی این ظروف مسی برای سرخ کردن خوبه یه نه ? من به دنبال یک تابه نچسب می گردم به جز تفلون اما نمی دونم چی خوبه

    AntwortenLöschen
  13. سلام فیروزه جون
    اره عزیزم ، اینها ظرفهای مسی ، معروف فرانسه هست :)))
    من چند تا دارم ولی واسه پخت و پز دلم نمیاد استفاده کنم ، هر چند که گفته میشه غذا پختن تو این ظرفها کیفیت دیگه ای داره ، و واقعا هم همینجوره
    ولی من مشکل تمیز کردن اونها رو دارم ، و واسه همین خیلی کم استفاده میکنم
    راستش اگه ظرفی غیر از ظرفهای تفلون میخواهی که نچسبه ، ظرفهایی هست که به سنگینیه ظرفهای مسی هست ولی رنگ داخل و خارجش مسی رنگ هست . ولی متاسفانه نمیدونم با چه نامی شناخته شده هست
    اونها رو باید خوب گرم کنی و با مخلوطی از کره و روغن سرخ کنی ، که اصلا نمیچسبه

    AntwortenLöschen
  14. ممنونو گیلدا جون ۰ میرم تحقیق می کنم تا پیداشون کنم۰ مرسی۰

    AntwortenLöschen
  15. فیروزه جون ببخش عزیزم ، اشتباه نوشتم
    رنگ اون ظرفها خارج و داخلش ، سربی رنگ هست ، اشتباهی مسی دوباره نوشتم :)) شرمنده

    AntwortenLöschen

Kommentar veröffentlichen

Beliebte Posts